Tuesday 12 July 2011

Pesta Buku Antarabangsa 2011

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur merupakan agenda tahunan saya.
Tanpa mengira sama ada saya mempunyai senarai buku untuk dibeli atau tidak, saya tetap akan ke sana.
Tidak membeli pun tidak mengapa, kerana yang penting bagi jiwa saya ialah untuk berada di sana.
Saya sukakan bau buku! Seumpama bau laut yang sering menggamit hati saya, buku juga mempunyai kuasa tarikan yang bukan sedikit. Bau buku baru membuatkan saya bersemangat dan terasa bernyawa!

Longgokan buku-buku ini merupakan hasil tangkapan saya ketika berkunjung ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur, April lalu. Tidak seperti kebiasaannya, tangkapan kali ini lebih berpada-pada dengan menekankan konsep Membaca Untuk Berkongsi. Oleh yang demikian, pemilihan kali ini diharap dapat disebar untuk dimanfaatkan, bukan hanya untuk kepuasan diri semata-mata.
Sejujurnya, tidak ada satu pun antara buku-buku yang dilonggokkan ini berjaya dibaca sejak April lalu, sungguhpun kobaran semangat ketika membeli memang tidak dapat disembunyikan. Mungkin ini yang dikatakan hangat-hangat tahi ayam. Mula-mula bukan main panas - tetapi sekarang sudah sejuk, dan saya tercari-cari ke manakah perginya semangat yang hilang itu. Haha!

Namun begitu, saya berharap buku-buku ini berjaya dihabiskan menjelang Pesta Buku Antarabangsa tahun hadapan. Saya percaya itu adalah satu matlamat yang realistik. Moga-moga begitulah.
Memandangkan buku-buku ini telah didedahkan secara umum, nampaknya mahu tak mahu akan saya hadamkan juga sehingga ke halaman kulit buku yang terakhir. Saya mesti paksa diri sendiri. Mula-mula memang paksa rela, lama-lama tentu jadi suka rela :P
Kadang-kadang taktik mengugut diri sendiri dengan cara sebegini menghasilkan kebarangkalian untuk berjaya yang tinggi bagi saya :P

No comments:

Post a Comment